неделя, 8 март 2020 г.

Игровизация на гражданското участие?

Сдобих се с електронна версия на книгата The Gamification of Citizens' Participation in Policymaking от германските изследователи Kai Masser и Linda Mory

Разбира се, игровизацията при включването на гражданите не е нещо ново. В древен Рим публиката в Circus Maximus е участвала във вземането на решения, гласувайки с вдигането на палец нагоре или с обръщане на палеца надолу. Но да решаваш съдбата на победените гладиатори не е нещо, достойно за възхищение и одобрение. 

А възможно ли е днес игровизацията да се използва във вземането на решения при създаването на публични политики? 

Да, възможно е, ако съдим по успеха на участието на гражданите при формирането на бюджета в Потсдам, Германия. Т.нар. participatory budgeting там достига до включването на 10% от гражданите в обсъждането на бюджета. "Тайната" е в игровизираната концепция на бюджетирането, която напомня на формата на American Idol. Игровизацията е успешна и в областта на големи инфраструктурни проекти. Основните фактори за успех са: избор на съществено различни варианти (например алтернативни маршрути, прости, прозрачни и честни правила, обсъждане в началото и гласуване с мнозинство в края). Разбира се, има риск тези групи граждани, чиито желания не са приети и изпълнени, да загубят интерес към бъдещо участие, но като цяло подходът успява да ангажира повече хора, отколкото някои добре описани пионерски практики като в португалския град Порто Алегре, където само 3% от гражданите участват в разпределянето на бюджета. 

Книгата изследва различни случаи и търси това, което кара нещата да работят добре. 

- - - - - - - - - - - - - 

Бележка: 
Другият тремин, използван за игровизация е прекият превод от английски гемификация.

Няма коментари:

Публикуване на коментар