четвъртък, 9 октомври 2014 г.

Статията ми за детското участие в дизайна на детската среда

В тематичния брой "Публични политики в Хасковкия регион 1.0" на електронното списание "Публични политики.BG" излезе статията ми "Гласовете ви чувам: към нов подход за детско включване и детско участие." 

Статията е достъпна на следните места: 
Статията е посветена на тема, на която се отделя все повече внимание - за включването на децата в процесите на вземане на решения по въпросите, които ги засягат пряко. Един такъв въпрос е дизайнът на детската среда - тези пространства, които децата обитават, споделят,в които играят и почиват. 

Прекият повод за статията бе публикуването на Наредба 1 за детските площадки, която въвежда нови стандарти за съоръженията и за цялостното оформяне на площадки. Правилата и разпоредбите в наредбата са създадени най-вече заради повишаването на безопасността на децата и "приравняването" им със световните стандарти. 

Но освен безопасността, има огромно поле за работа на ландшафните архитекти, дизайнерите и архитектите в една друга перспектива - да се създава краен продукт, който да отговаря на изискванията и нуждите на потребителие - на децата. В дизайна на детските пространства днес липсва мнението на децата - какво биха искали да има на една площадка, как да е оформено и т.н. Ето това е актуалното и важно нещо, с което социалните науки намират място в дизайна на околната среда - включването и участието на децата във вземането на решенията, съобразяваето на крайните продукти с техните предпочитания и изисквания, следването на техните социални, когнитивни и емоционални търсения. 

Статията "Гласовете ви чувам" първо представя проблема с липсата на детско участие у нас, след това представя теоретичните модели и добрите практики в страни и накрая представя едно пилотно изследване на детските предпочитания и желания за дизайн на детските площадки, което беше проведено в Хасково. Изследването следваше принципите на т.нар. мозаечен подход, който комбинира качествени и колиествени данни и се стреми дс събере колкото може повече информация от различни страни. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар