сряда, 2 ноември 2016 г.

Развитието на Идентичностен капитал - също като приказка

В една дупка в земята живееше хобит... 

И би живял добре цял дълъг хобитски живот, ако... Но тогава щеше ли да има история, която да разкажем? Същото се отнася за всеки от Вас. Ако не излезете от уютната си, топла, подредена хобитска дупка, ако не напуснете зоната на комфорт, няма да създадете историята на живота си. Нийл Доналд Уолш го е казал ясно: "Животът започва в края на зоната ти на комфорт." Да инвестирате в идентичностен капитал значи да отидете отвъд статуквото на момента, да постигнете нещо повече от нещо важно за Вас. Знам за какво говоря от личен опит - седмица след като с любимата се обяснихме в любов, заживяхме заедно и продължаваме да го правим седма година. През това време планирахме и произведохме дете и други хубави неща. Бяхме достатъчно луди да се съберем, а сега сме достатъчно луди, за да сме заедно. :)

Panta rei - всичко тече и всичко се променя

Защо всички приказки започват с "имало едно време"? Защото това значи, че каквото и да сте постигнали, дори да е "идеалното" състояние, е преходно и временно. То остава в миналото, защото условията се променят непрекъснато. Хераклит е прав: не можеш да стъпиш два пъти в един и същи поток. Необходимо е действие, за да запазите идеалното състояние, необходимо е действие, и за да промените неидеалното. Няма печеливш ход в избора да останете постоянно в хобитската дупка. Така че, дали ще работите по голяма или по малка smart-цел, тя все ще е част от Вашата история. Просто действайте! 



Най-важното във всяка история 


От дете чета вълшебни и приключенски приказки. Ще ви предложа шест точки, които опитът ми от приказките поставя. Имайте ги наум, когато създавате историята си:
  • Бъдете готови за драма - защото в историята, освен външна трудност, може да има и вътрешен конфликт. Всяка история в ядрото си съдържа конфликт, който трябва да разрешите. Излизането от зоната на комфорт е свързано конфликт - да бъде или да не бъде? 
  • Предвидете трудностите - защото по пътя си може да срещнете различни препятствия. Може да е огнена река, баба Яга, триглава ламя, може да е какво ли не. Някакви идеи как ще ги преодолеете? Кои свои качества ще използвате? 
  • Бъдете нащрек за съперниците си - защото искат да грабнат ръката на царкинята вместо Вас и са готови на всичко, за да Ви попречат. Така е с конкуренцията в бизнеса, така е и в личния живот. Какво могат те, с какви ресурси разполагат, какви са възможните им реакции в различни фази в историята? 
  • Мислете за съюзниците си - защото в приказките винаги се намира някой добър помощник, който да даде на героя вълшебен дар или да се намеси в решителен момент. Затова помислете: кой как и с какво може да Ви помогне? 
  • Очаквайте обрата - защото идва един момент, в който независимо от трудностите, героят успява да обърне посоката на движението. Както е казано: когато животът те притиска, отвърни му. Ако сте достатъчно устойчиви и настойчиви, ще надделеете. 
  • Помнете златната ябълка - защото целта трябва да е в съзнанието Ви. Вие започвате историята си с тази цел, заради нея излизате от зоната на комфорт и тръгвате към Долната земя. Не забравяйте защо сте започнали пътешествието. 

Като техника, планирането на ИК напомня по нещо като SWOT-анализ и на дърво на решенията. Но това е само от гледна точка на инструментариума. По важното е волята ни. Развиването на ИК е постоянен процес на инициация. Затова традицията сред индианците в Северна Америка е да дават нови имена на младежите едва когато са ги заслужили, и да ги променят, когато се случват важни събития в живота им. А в някои азиатски народи всеки мъж има своя песен, която създава и допълва през целия си живот. Запомнете това! Идентичността е истината, която сте сътворили в своите очи и в очите на другите.



Идентичностен кашитал на три нива - лично, бизнес, общностно


Ще Ви разкажа три истории - три инициации. Едната е история за личностно развитие, втората - за бизнес развитие, третата - за социално развитие. 

Първата история е на Константин, който спря пушенето. След 15 години активно пушене той се изправил срещу утвърдения си житейски навик, срещу влиянието на приятелите - пушачи и срещу реакциите на мозъка, който често му напомнял за никотиновата си зависимост. Константин обаче си поставил по-големи цели (например да спести за фантастичен фотоапарат и да подобри здравето си), през цялото време си напомнял защо го прави, и в крайна сметка го направил. Как се променя идентичността на героя в тази история? Той е по-уверен, че може да се лиши от нещо, тествал е волята си, подобрил е функционирането на тялото си. 


Втората история е на Георги Пейков от Пловдив, който произвежда терапевтични велосипеди - триколки за хора с увреждания. Стартирал е от нулата и е единственият в България, но не гледа на работата си като на доходоносен монопол. Напротив - поддържа възможно най-ниските цени и понякога дарява триколки на институции и хора в нужда. Георги е създал социално-значим бизнес, в чиято идентичност икономическите мотиви вървят ръка за ръка с човечността.  


Третата история е на Маджора Картър от Южен Бронкс. Статистиката казва, че в черното гето положението е безнадеждно. Процентно отпадналите от училище деца, безработните младежи, попадналите в затвора, страдащите от дихателни заболявания и т.н. са в пъти повече от средните за страната. Там, в родния си квартал, Маджора повела кампанията Green the Ghetto и вдъхновила много доброволци да създадат истински крайречен парк, едно нормално, зелено и спокойно място за общността.



Ето как, когато се фокусирате върху развитието на идентичностния си капитал, като хора, предприемачи и социални активисти, Вие създавате истории. А отделните истории се преплитат в голямото и пълно Сказание на живота Ви, във Вашите събрани съчинения.


Заключение


Да инвестирате в идентичностния си капитал значи да се придвижвате (себе си, бизнеса си, общността си) от точка А към точка Б, от състоянието, в което сте, към състоянието, в което искате да сте. Значи още да харесвате идеята за себе си, да инвестирате в материализирането на идеята за себе си и да сте пълноценния си Аз на личностно, бизнес и/или социално ниво. И това е правилният път, или, както Майк Робинс казва, по-добре е да бъдете себе си, защото всички останали места са заети.



Няма коментари:

Публикуване на коментар